Sökresultat för Monica Reichenberg...
Rensa filter?
Att lyckas lära sig något svårt stärker självkänslan och befrämjar hälsa och välmående. Därför är det viktigt att lärare stärker sin egen och elevers optimism om att alla kan utvecklas. Ett optimistiskt förhållningssätt är avgörande i arbetet med elever med olika funktionsnedsättningar, det vill säga en positiv…
Hur avgör man om en text är läsbar eller inte? Hur får man ihop ett vetenskapligt resonemang i en uppsats? Hur gör man sin webbplats besökarvänlig? Går det att skriva en broschyr som fungerar för flera olika läsargrupper?
En tredjedel av alla yrkesverksamma svenskar tillbringar mer än halva sin arbetstid framför en…
Vilka kunskaper behöver ungdomar skaffa sig under sin gymnasietid för att bli väl förberedda för vuxenlivet med allt vad det innebär? I vilken utsträckning ska gymnasieskolan lägga grunden för livslångt lärande och ett aktivt medborgarskap? Hur mycket ska utbildningen anpassas till arbetslivets krav – och vad är det…
Elever i den svenska skolan har allt svårare att förstå vad de läser. Den här boken visar hur du som lärare rent praktiskt kan gå till väga för att få eleverna att skapa mening i faktatexter. Med hjälp av olika modeller beskriver Vägar till läsförståelse hur man kan arbeta med strukturerad undervisning i läsförståelse.…
En tredjedel av alla yrkesverksamma svenskar tillbringar mer än halva sin arbetstid framför en datorskärm. Vi läser och skriver som aldrig förr. Det innebär att en stor skara människor i sitt dagliga arbete måste lösa olika typer av textproblem. Och de svåraste problemen handlar sällan om stavning och meningsbyggnad,…
Lärare på högstadiet eller gymnasieskolan behöver strategier att möta ungdomar med läs- och skrivsvårigheter. Det räcker ofta inte med att sätta in åtgärder tidigt i livet för att få svårigheterna att upphöra. Problemen påverkar ungdomar mycket i skolan och komplicerar relationen mellan lärare och elev.Därför erbjuder…
I Läsförståelse genom strukturerade textsamtal visar författarna att även elever med betydande svårigheter kan lyckas. Systematiska textsamtal leder till framgång, särskilt när det gäller att förstå faktatexter.
Lärare i skolans senare stadier utgår från att eleverna nu kan läsa och att de inte behöver någon…
Här beskriver Monica Reichenberg hur en medveten undervisning i läsförståelse kan gå till, med utgångspunkt i samtalsmetoden Questioning the Author. Välstrukturerade textsamtal får eleverna att reflektera över vad de läst. Med varandras och lärarens hjälp höjer de sin läsförstålse.